Sunday, March 8, 2009

Dilemma Entry OK, Exit KO?

Kebanyakan rakan-rakan yang saya kenali menghadapi masalah untuk exit market dengan berdisiplin dan imaginasi mengatasi apa yang ditunjukkan oleh 'chart' yang berada di depan mata. Begitu jugalah yang saya hadapi sebelum ini. Dan menyebabkan 'profit' bertukar 'floating'. Tapi tiada masalah kerana ia memberi pengalaman berguna. Sebagai masih baru dalam urus niaga ini, yang saya faham dan boleh diikuti jika rasa ia betul. Apabila kita membuat keputusan untuk 'entry' dengan M15, maka kita wajib keluar juga dengan M15. Walaupun sesetengah 'trader' yang 'expert' mungkin mereka mampu 'hold position; lagi. Tapi untuk langkah keselamatan, saya akan keluar apabila harga sudah break dan buka bar baru di bawah atau atas Green Line (LIPS). Dan ini adalah syarat EXIT dalam Chaos Trading juga iaitu Green Line SCO. Biarlah apa yang berlaku selepas itu. Kalau tengok 'back test' semua pun boleh, tapi adakah kita tahu apa yang akan belaku semasa 'live trading' dan ia belum berlaku lagi. Contoh mudah yang berlaku pada diri sendiri dulu, apabila price break dan buka bar baru di atas lips ( posisi sell ), saya masih berani hold dan imaginasi saya berharap ia mesti turun selepas ini. Tiba-tiba ia terus naik,dan saya tunggu dia break atau tidak lips H1. Bila break juga, baru keluar, tapi dah berapa banyak pips floating yang saya alami. Bermula hanya sepatutnya 40 pips (contoh) ia telah naik kepada 100 pips lebih. Jadi secara logik akalnya, saya telah lakukan kesilapan besar kerana 'mengharap' kepada yang tak pasti lagi. Apa-apa boleh berlaku....oleh itu baik kita beringat-ingat dan sentiasa berwaspada. Yang selebihnya, anggaplah bukan rezeki kita. Janji kita boleh konsisten disiplin dan buang sifat tamak dalam diri. ( kemungkinan nota ini sesuai untuk saya dan rakan-rakan trader level Novice & Advance Beginner sahaja )

0 comments:

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP